Ondernemer en geldzorgen
Bent u ondernemer en heeft u geldzorgen? Op tijd hulp zoeken geeft rust.
Maak een afspraak met het Ondernemerspunt Geldzorgen. De medewerkers helpen u om weer grip te krijgen op uw geldzaken. Zij kunnen u financiële steun, advies en administratieve hulp aanbieden. Een medewerker van het Ondernemerspunt Geldzorgen neemt zo snel mogelijk contact met u op. Een afspraak is gratis en verplicht u tot niets.
Hoe werkt het
- Stap 1: Maak een afspraak. Belt u liever? Bel dan 024 - 329 20 29
- Stap 2: Tijdens het gesprek bespreken we uw vragen en zorgen en denken we met u mee over oplossingen. Is er meer nodig? Dan maken wij samen een plan
Wat het Ondernemerspunt Geldzorgen doet
- Antwoord geven op uw financiële vragen
- Advies geven over waar u als ondernemer recht op heeft
- Coaching en begeleiding geven om uw geldzaken weer op orde te krijgen
- Helpen bij het regelen van de schulden
- Ook bespreken we met u of u misschien recht heeft op bijstand voor zelfstandigen (Bbz).
U kunt terecht voor vragen zoals:
- Is mijn bedrijf nog levensvatbaar?
- Hoe kan ik mijn schulden oplossen?
- Kan ik een doorstart maken?
- Hoe moet ik (en mijn gezin) rondkomen nu het niet goed gaat met mijn bedrijf?
- Wat kan ik met mijn personeel doen als ik de loonkosten niet meer kan betalen ?
- Hoe krijg ik weer grip op mijn administratie en boekhouding?
- Waar moet ik aan denken als ik mijn bedrijf wil beëindigen?
Video over het Ondernemerspunt
In de video legt adviseur Hilda van der Weg uit wat u kunt verwachten van het Ondernemerspunt Geldzorgen.
[Voice-over]
Hilda van der Weg zit op een kruk in de kantine van het stadhuis van de gemeente Nijmegen.
[Spreker Hilda van der Weg - Adviseur Ondernemerspunt en Geldzorgen]
Ik ben Hilda van der Weg. Ik ben adviseur bij het ondernemerspunt. Ik werk met mijn collega’s voor ondernemers die geldzorgen hebben.
[Voice-over]
Vraag 1: ik ben ondernemer en heb financiële zorgen. Kan het Ondernemerspunt Geldzorgen mij helpen?
[Spreker Hilda van der Weg]
De gemeente gaat kijken met jou wat de mogelijkheden zijn. Ik zal niet zeggen dat we alles op kunnen lossen, maar we gaan in ieder geval een poging doen.
[Voice-over]
Vraag 2: met welke problemen kan ik mezelf als ondernemer melden?
[Spreker Hilda van der Weg]
Nou er zijn mensen die hebben een eigen bedrijf...
en die komen niet meer rond vanwege de energiecrisis...
of vanwege belastingachterstanden die in de corona zijn opgelopen.
[Voice-over]
Vraag 3: moet mijn bedrijf in Nijmegen gevestigd zijn?
[Spreker Hilda van der Weg]
De gemeente werkt voor de inwoners van Nijmegen. Jouw bedrijf kan wel buiten de gemeente Nijmegen zijn.
[Voice-over]
Vraag 4: moet ik aan bepaalde voorwaarden voldoen?
[Spreker Hilda van der Weg]
Iedere ondernemer kan zich melden. Het kan een starter zijn. Het kan een zieke ondernemer zijn. Het kan een gevestigde ondernemer zijn. Een oudere zelfstandige. Iedereen kan eigenlijk aankloppen en we gaan kijken wat mogelijk is.
[Voice-over]
Vraag 5: is er één regeling voor iedereen?
[Spreker Hilda van der Weg]
Er wordt specifiek naar jouw situatie gekeken. Naar wat er voor jou mogelijk is. Het is maatwerk. Elke ondernemer is anders en heeft een andere gezinssituatie of iets dergelijks. Dus wij kijken wat er voor jou mogelijk is.
[Voice-over]
Vraag 6: hoe gaat de gemeente om met mijn privacy?
[Spreker Hilda van der Weg]
Ja dat is een lastig probleem: schulden. Vaak weet de familie niet eens
dat er schulden zijn. De gemeente is heel betrouwbaar. Die gaat niet zonder jou iets vertellen aan schuldeisers of iets dergelijks. Wij doen niks zonder jouw toestemming.
[Voice-over]
Vraag 7: als ik contact opneem, hoe gaat het dan verder?
[Spreker Hilda van der Weg]
Als jij contact met ons opneemt, stel je jouw vraag. Dan bellen wij jou voor een afspraak. Als jij dan op dat moment al zegt ‘ik wil het telefonisch afdoen’... dan is dat prima. Dan kunnen we jou op die manier verder helpen. Maar als je een gesprek wilt, dan kunnen we dat ook inplannen.
[Voice-over]
Vraag 8: hoe ziet het hulptraject eruit?
[Spreker Hilda van der Weg]
Er zijn gesprekken. Maar we kunnen ook bedenken dat we je hulp aanbieden via een andere instantie. Die jou helpt bij de boekhouding, bij het open maken van de enveloppen... die een aantal schuldeisers aan gaat schrijven. We hebben ook een schuldhulpverleningsbureau. Er kan van alles ingezet worden, maar jij bent aan zet. Jij zegt wat nodig is voor jou en wat je durft en wat je wil.
[Voice-over]
Vraag 9: hoe kan ik me aanmelden?
[Spreker Hilda van der Weg]
Je kan ons bellen. Je kan ons mailen. We weten hoe moeilijk het is. Neem contact met ons op. Kom langs.
[Voice-over]
Het telefoonnummer is 024 - 329 20 29. Het e-mailadres is ondernemersengeldzorgen@nijmegen.nl. De website is www.nijmegen.nl/geldzorgenondernemers. Het logo van de gemeente komt in beeld.
Schuldhulp voor ondernemers
Het liefst komen wij met u in contact vóórdat er schulden ontstaan. Wij zoeken naar de best mogelijke hulp en oplossing voor u. Wij denken in mogelijkheden. Een gesprek met u als ondernemer is altijd maatwerk. Afhankelijk van de situatie van uw bedrijf kijken we welke vorm van hulpverlening passend is. We verwijzen u dan door naar bijvoorbeeld schuldhulp voor ondernemers, particuliere schuldhulpverlening of andere hulpverlening die op dat moment nodig is. Ons advies is gratis en vrijblijvend.
Interviews met ondernemers
Kapper Kim: 'Ondernemen is meer dan doen wat je leuk vindt'
Kim droomde als kind al van een eigen kapperszaak. Na een aantal jaren ervaring en met een klein gespaard budget, geloofde ze dat de tijd rijp was om haar eigen pad in te slaan. Lees het hele verhaal van Kim.
Bouwvakker Jeroen: 'Ondernemen is verantwoordelijkheid dragen'
Jeroen verloor een aantal jaar geleden onverwachts zijn baan. Als echte vakman weigerde hij nog in loondienst te gaan. Zes jaar geleden schreef hij zich daarom in als zzp’er voor klussen in de bouw. Lees het hele verhaal van Jeroen.
Eigenaar adviesbureau Bianca: 'Geldzorgen delen is ook ondernemen'
Bianca is een geboren ondernemer en heeft al meer dan tien jaar haar eigen adviesbureau. Voor een lange tijd ging het goed met het bedrijf. Lees het hele verhaal van Bianca.