Algemene Voorwaarden graffiti-schoonmaakregeling
1.
In deze Algemene Voorwaarden graffiti-schoonmaakregeling wordt onder de navolgende definities verstaan:
Aanvraag: de aanvraag tot het uitvoeren van graffiti-schoonmaakwerkzaamheden.
Eigenaar: de eigenaar van een Pand waarvoor deze eigenaar via het inschrijfformulier heeft aangegeven mee te willen doen aan de Regeling.
Gemeente: gemeente Nijmegen.
Graffiti : graffiti op een Pand dat naar het oordeel van de Gemeente zichtbaar en bereikbaar is vanaf de openbare weg.
Melding: een e-mailbericht van de Eigenaar aan de Gemeente over Graffiti op het Pand van de Eigenaar.
Natuurlijk persoon: een Eigenaar niet zijnde een Rechtspersoon.
Pand: een pand dat aan de Regeling meedoet.
de Overeenkomst: de overeenstemming tussen de Eigenaar en de Gemeente op basis van de Aanvraag.
Rechtspersoon: een Eigenaar als zijnde B.V., N.V., vereniging, coöperatie, stichting of kerkgenootschap.
Regeling: de voorwaarden die betrekking hebben op de graffiti-schoonmaakwerkzaamheden zoals verwoord in de Aanvraag en in deze Algemene Bepalingen
2.
Met het aangaan van de Overeenkomst:
- verbindt de Eigenaar zich tot het direct melden van Graffiti;
- geeft de Eigenaar toestemming om Graffiti van zijn Pand te verwijderen.
- verbindt de Gemeente zich tot het verwijderen van Graffiti.
3.
De Eigenaar zal , zo spoedig mogelijk nadat hij Graffiti op zijn Pand heeft geconstateerd, hiervan Melding maken bij Meldpunt Graffiti van de gemeente. Dit kan via een e-mail naar meldpuntgraffti@nijmegen.nl.
4.
De Eigenaar verleent via een Melding toestemming aan de Gemeente om zijn Pand schoon te laten maken door een door de Gemeente in te schakelen schoonmaakbedrijf.
5.
Na ontvangst van een Melding draagt de Gemeente zorg voor verwijdering van Graffiti door een door de Gemeente in te schakelen schoonmaakbedrijf. Het streven is dat de Graffiti is verwijderd binnen vijf werkdagen na ontvangst van de Melding. Wanneer de termijn van vijf werkdagen niet haalbaar is, ontvangt de Eigenaar daar geen bericht van.
6.
De Gemeente draagt zorg voor deskundige verwijdering van de Graffiti, waarbij schade aan het Pand (o.a. aan het schilderwerk) zoveel mogelijk wordt voorkomen. Voor schade die desondanks als gevolg van het verwijderen van de Graffiti toch ontstaat, waaronder onder andere het optreden van kleurverschillen, vrijwaart de Eigenaar de Gemeente voor aanspraken.
7.
De Gemeente kan een verzoek voor het verwijderen van Graffiti weigeren, indien naar het oordeel van de Gemeente bij het verwijderen van de Graffiti schade aan het Pand kan ontstaan of hoge kosten kunnen ontstaan. Als voorbeelden hiervan kunnen onder andere worden genoemd: moeilijk bereikbare plaatsen, hoog (boven de 3 meter) aangebrachte Graffiti, indien verwijdering niet mogelijk is met standaard schoonmaakmethoden (o.a. bij monumentale panden, gevels van marmer(achtige) ondergronden, gevels van slechte kwaliteit).
Indien de Gemeente op grond van het bovenstaande de Graffiti niet verwijdert, krijgt de Eigenaar hiervan een schriftelijke bevestiging.
8.
Indien de Eigenaar een Natuurlijke Persoon is, maakt hij kosteloos gebruik van de graffiti-schoonmaakregeling.
9.
Indien de Eigenaar een Natuurlijke Persoon is, geeft deze toestemming aan de Gemeente om in zijn naam van de Graffiti melding te maken bij de politie. Als het naar het oordeel van de Gemeente redelijk is en in verhouding staat tot de kosten van verwijdering van de Graffiti, stemt de Eigenaar er mee in om zijn recht op schadevergoeding van degenen die verantwoordelijk zijn voor de Graffiti kosteloos aan de Gemeente over te dragen. Indien nodig zal de Eigenaar een officiële akte van cessie ondertekenen om deze overdracht te formaliseren.
10.
Indien de Eigenaar een Rechtspersoon is betaalt hij de kosten van het verwijderen van de Graffiti. Hierbij worden de kosten die de Gemeente aan het schoonmaakbedrijf betaalt volledig doorberekend aan de Eigenaar.
11.
De Overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd. De Overeenkomst is schriftelijk opzegbaar door zowel de Eigenaar als de Gemeente, met inachtneming van een opzegtermijn van een maand. Opzegging dient te geschieden onder vermelding van de naam van de Eigenaar en het adres van het Pand. De opzegging kan worden gezonden naar meldpuntgraffiti@nijmegen.nl of naar:
Gemeente Nijmegen / Stadbeheer, Meldpunt Graffiti, Postbus 9105, 6500 HG Nijmegen.
12.
De Overeenkomst eindigt van rechtswege indien de Eigenaar zijn Pand dat aan de Regeling meedoet niet meer in eigendom heeft. Indien dit het geval is, zal de Eigenaar de Gemeente hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk (via email) op de hoogte stellen.