Meldpunt ongewenst gedrag verhuurders
Houdt een verhuurder zich niet aan de regels? Dan kunt u als u een woning zoekt of de woning huurt een melding doen. Hiervoor gelden de Wet goed verhuurderschap die huurders beschermt. En de wet betaalbare huur die zorgt voor goede huurprijzen en dat er geen te hoge huurverhogingen zijn.
Wie kan een melding doen?
Het Meldpunt is er voor woningzoekenden en huurders in Nijmegen. U kunt een melding maken als een particuliere verhuurder, grootverhuurder of verhuurbemiddelaar zich niet aan de regels houdt.
Let op: huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij de corporatie. De gemeente kan hier niet op handhaven. Voor hulp kunt u terecht bij Stichting Huurteams Nijmegen.
Hoe doet u een melding?
Doe een melding
U kunt een melding doen in deze situaties:
- Discriminatie: de verhuurder maakt keuzes van huurders niet netjes. Of zonder duidelijke en eerlijke regels
- Intimidatie: de verhuurder bedreigt u of maakt u bang. Bijvoorbeeld door te dreigen uw huur stop te zetten of uw elektriciteit af te sluiten
- Te hoge borg: de verhuurder vraagt meer dan 2 maanden kale huur als borg
- Geen schriftelijk contract: de verhuurder maakt geen schriftelijke huurovereenkomst (bij contracten na 1 juli 2023)
- Onvoldoende informatie: u ontvangt geen duidelijke informatie over bijvoorbeeld uw rechten en plichten, de hoogte van uw borg, de servicekosten, de contactgegevens van de verhuurder of beheerder of de contactgegevens van het meldpunt. Contactgegevens van het meldpunt zijn verplicht vanaf 1 januari 2024
- Servicekosten die niet kloppen: de servicekosten zijn niet volgens de wet. Of de verhuurder geeft geen jaarlijks overzicht van de kosten
- Dubbele bemiddelingskosten: de verhuurbemiddelaar vraagt dubbele bemiddelingskosten. Dit is niet toegestaan
- Arbeidsmigranten: de huurovereenkomst is niet apart van de arbeidsovereenkomst. Of informatie over de huur is niet in de taal die uw voorkeur heeft
Vanaf 1 januari 2025 kunt u ook melden (voor contracten na 1 juli 2024):
- Te hoge huurprijs: voor een huurwoning in het ‘laag- en middensegment’ (tot en met 186 WWS-punten) mag de huurprijs niet boven de vastgestelde grens uitkomen
- Huurverhoging die niet mag: huurverhogingen mogen niet hoger zijn dan het wettelijk vastgestelde percentage
- Puntentelling: de verhuurder moet u vanaf 1 januari 2025 een puntentelling geven bij het huurcontract
U ontvangt een bevestiging van uw melding
Als u een melding doet krijgt u altijd een bevestiging van uw melding, behalve als u anoniem blijft.
Het Meldpunt beoordeelt uw melding
De melding wordt beoordeeld en er kan om meer informatie worden gevraagd.
U krijgt bericht van het Meldpunt
Na de beoordeling krijgt u bericht van het Meldpunt. Deze kan, als het nodig is, de melding doorsturen naar de gemeente voor verder onderzoek. Als regels zijn overtreden kan de gemeente de verhuurder aanspreken of andere maatregelen nemen. U kunt ook advies krijgen of worden doorverwezen naar andere instanties, zoals de klachtencommissie, het huurteam, de politie of een meldpunt voor discriminatie.
Wat kunt u zelf doen?
Als u problemen heeft met uw verhuurder, probeer dan eerst met uw verhuurder te praten om misverstanden te voorkomen. Houd daarnaast een aantekeningen bij van ongewenst gedrag, bewaar alle communicatie en maak indien nodig foto’s. Zo heeft u een dossier voor later gebruik.
Gaat uw klacht over iets anders dan de situaties in het stappenplan? Bijvoorbeeld over slecht onderhoud, of het niet terugbetalen van de borg? Dan geldt de gewone huurbescherming. De gemeente kan u hierbij niet helpen. Schakel hiervoor Stichting Huurteams Nijmegen in.