Gehandicaptenparkeerkaart

Kunt u langer dan 6 maanden minder dan 300 meter zelfstandig lopen? Of bent u door een handicap of beperking afhankelijk van anderen voor vervoer? Vraag een keuring voor een gehandicaptenparkeerkaart aan.

Aanvragen via DigiD Het inloggen is geannuleerd.

Zo werkt het

1

Stap 1: Keuring aanvragen

Om een gehandicaptenparkeerkaart te krijgen moet u eerst medisch gekeurd worden. U logt in met DigiD om de keuring aan te vragen. Uw aanvraag gaat naar Argonaut Advies. De gemeente heeft deze organisatie gevraagd om de keuringen te doen. Vraag op tijd een keuring aan; door drukte kan de tijd oplopen tot 10-12 weken.

2

Stap 2: Rekening keuring betalen

U krijgt per post een rekening voor de medische keuring van Argonaut Advies. Deze moet u eerst betalen voordat u een afspraak voor de keuring krijgt.

De wachttijd hiervoor is op dit moment 10 weken. Als er een bijzondere situatie is, kan het langer duren. U krijgt daarvan bericht.

3

Stap 3: Afspraak voor keuring

Argonaut Advies stuurt u een brief of e-mail voor een afspraak voor de keuring. Tijdens de afspraak keurt een arts van Argonaut u. De arts schrijft een advies over uw recht op een gehandicaptenparkeerkaart. U krijgt het advies per post thuisgestuurd.

4

4. Afspraak maken bij gemeente

Adviseert de arts dat u een gehandicaptenparkeerkaart kunt aanvragen? Zo ja, maak een afspraak bij de gemeente. (Is het advies negatief? Neem contact met ons op voor overleg via het contactformulier of bel 14 024.)

We maken de kaart voor u klaar tijdens uw afspraak. Neem het volgende mee:

  • identiteitsbewijs
    • pasfoto, let op de eisen
    • brief/medisch advies van de keuringsarts
    • betaalbewijs van de keuringskosten en uw rekeningnummer (voor het terugstorten van de keuringskosten)
    • contant geld of uw pinpas

    Komt iemand anders voor u de parkeerkaart afhalen? Dan moet deze persoon ook  zijn eigen identiteitsbewijs meenemen en schriftelijke toestemming van u. Voor de schriftelijke toestemming schrijft u een briefje dat de persoon voor u de kaart mag afhalen. U sluit af met uw handtekening.

    Wat u moet weten

    • U heeft misschien recht op een gehandicaptenparkeerkaart. Dat kan als u langer dan 6 maanden minder dan 300 meter zelfstandig (met hulpmiddelen) kunt lopen. Hiervoor moet u gekeurd worden
    • De gehandicaptenparkeerkaart hoort bij de persoon en is niet gekoppeld aan een kenteken

    Op de website van de Rijksoverheid leest u de algemene regels waar u mag parkeren met een gehandicapten parkeerkaart.

    In de gemeente Nijmegen parkeert u met een gehandicapten parkeerkaart gratis op alle betaald parkeerplaatsen op straat én op parkeerterreinen zonder slagboom.  

    Soorten kaarten

    In de tabel vindt u de soorten gehandicaptenparkeerkaarten. Er is ook een combinatiekaart mogelijk van bestuurder- en passagierskaart. U kunt niet kiezen welke kaart u wilt hebben. De keuringsarts beoordeelt welke kaart het beste bij u past.

    Overzicht gehandicaptenparkeerkaarten plus voorwaarden
    Soort gehandicaptenparkeerkaartVoorwaardenWaar u kunt parkeren
    Europees voor bestuurderU kunt maximaal 100 meter lopen en zelf de auto besturen. In Europa en Nederland
    Europees voor passagierU kunt maximaal 100 meter lopen. En u heeft altijd hulp nodig van de bestuurder om van deur tot deur te komen. Dit houdt in dat u altijd toezicht nodig heeft door gedragsproblemen/medische cognitieve problemenIn Europa en Nederland
    Gemeentelijk voor bestuurderU kunt tussen 100 - 300 meter lopen en zelf de auto besturenIn gemeente Nijmegen

      Kaart verlopen/verlengen

      • Was uw kaart minder dan 5 jaar geldig? Vraag opnieuw een keuring aan
      • Was uw kaart 5 jaar of langer geldig? Bel 8 weken voor de verloopdatum met 14 024

      Kosten

      Keuring of soort kaartKosten
      Medische keuring€ 176,72
      Gemeentelijke gehandicaptenparkeerkaart€ 15,25
      Europese gehandicaptenparkeerkaart€ 33,50

      Vergoeding kosten

      Blijkt uit de medische keuring dat u recht heeft op een kaart? Dan krijgt u de kosten van de keuring binnen 2 weken terug. 

      De kosten voor de gehandicaptenparkeerkaart zelf kunt u misschien (voor een deel) vergoed krijgen als u een laag inkomen heeft. Dit noemen we kwijtschelding. Kijk of u kwijtschelding kunt aanvragen.

      Doe eerst aangifte bij de politie als uw kaart gestolen is. Maak een afspraak bij de gemeente voor een nieuwe kaart. Neem op uw afspraak voor een nieuwe kaart de aangifte bij de politie mee, uw identiteitsbewijs en een pasfoto.

      Bent u uw kaart kwijt? Maak een afspraak bij de gemeente voor een nieuwe kaart. Neem op uw afspraak het volgende mee:

      • Een verklaring dat u uw kaart kwijt bent. En waar u hem verloren hebt. 
      • Uw identiteitsbewijs
      • Een pasfoto

      Zelf langskomen

      Maak een afspraak voor de keuring. Neem uw identiteitsbewijs mee.

      Iemand toestemming geven om langs te komen

      U kunt de keuring niet online aanvragen? En u kunt niet zelf langskomen? Geef dan iemand toestemming om voor u de keuring aan te vragen. De persoon die u toestemming geeft, komt dan langs op afspraak.

      De persoon met uw toestemming moet het volgende meenemen:

      • zijn eigen identiteitsbewijs
      • kopie van uw identiteitsbewijs
      • schriftelijke toestemming van u. Het is genoeg als u een briefje schrijft dat de persoon voor u de gehandicaptenparkeerkaart mag aanvragen. U sluit af met uw handtekening

      Verder moet de persoon met uw toestemming het volgende weten:

      • reden van uw aanvraag (bijvoorbeeld welke lichamelijke klachten u heeft)
      • welke gehandicaptenparkeerkaart u wilt aanvragen (bestuurderskaart en/of passagierskaart)