Identiteitskaart aanvragen of ophalen

Woont u in de gemeente Nijmegen? Dan vraagt u hier uw nieuwe identiteitskaart aan. U komt persoonlijk langs en betaalt de kosten bij de aanvraag. Maak een afspraak voor de aanvraag en na de aanvraag een afspraak voor het ophalen.

Let op! Woont u in het buitenland en wilt u in Nijmegen uw identiteitskaart aanvragen (als grensgemeente)? Dan gaat u naar de pagina voor een aanvraag voor Nederlanders die in het buitenland wonen.

Identiteitskaart voor kinderen: kinderen moeten zelf meekomen naar het aanvragen en ophalen van hun identiteitskaart.

Afspraak aanvragen

Meenemen

Bij aanvraag

  • Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) die op uw naam staan. Dit zijn al uw reisdocumenten die nog niet ongeldig zijn gemaakt. Heeft u geen oud reisdocument, neem dan als het kan een ander geldig identiteitsbewijs mee. Bijvoorbeeld een rijbewijs
  • Kleurenpasfoto niet ouder dan 6 maanden, let op de eisen. Wij adviseren u om een foto van een erkende fotograaf mee te nemen
  • Pinpas of contant geld
  • En voor kinderen tot en met 11 jaar:

Vanaf 12 jaar mag een kind alleen komen als dit kan.

Bij ophalen

  • Afhaalbewijs
  • Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) die op uw naam staan. Dit zijn al uw reisdocumenten die nog niet ongeldig zijn gemaakt. Heeft u geen oud reisdocument, neem dan als het kan een ander geldig identiteitsbewijs mee. Bijvoorbeeld een rijbewijs

Kosten

Identiteitskaart vanaf 18 jaar:
€ 75,80
Identiteitskaart spoed vanaf 18 jaar:
€ 132,85
Identiteitskaart tot 18 jaar:
€ 40,90
Identiteitskaart spoed tot 18 jaar:
€ 97,95

Hoe lang uw identiteitskaart geldig is

Soort kaartGeldig
Identiteitskaart voor volwassenen van 18 jaar en ouder10 jaar
Identiteitskaart voor jongeren tot 18 jaar 5 jaar

Aanvragen

  • Zowel bij aanvragen als afhalen van de identiteitskaart moet het kind aanwezig zijn
  • Kinderen van alle leeftijden moeten een eigen paspoort of identiteitskaart hebben als ze naar het buitenland reizen
  • Kinderen vanaf 14 jaar moeten een eigen paspoort of identiteitskaart hebben om zich te kunnen identificeren. Ook als ze niet naar het buitenland reizen

Reizen

U reist met uw kinderen naar het buitenland en u heeft een andere achternaam. Dan kan dit problemen opleveren bij een paspoortcontrole. U heeft een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent of het ouderlijk gezag heeft. U regelt het bij de Marechaussee.

Een spoedaanvraag voor een identiteitskaart regelt u zo:

  1. Plan voor 14.00 uur een afspraak in de Stadswinkel. U kunt hiervoor niet terecht in het steunpunt Stadswinkel Dukenburg
  2. Vraag tijdens uw afspraak aan de balie om een spoedaanvraag
  3. Uw identiteitskaart ligt de volgende werkdag na 10.30 uur klaar. Houd er rekening mee dat het in bijzondere gevallen tot 2 werkdagen kan duren. Bijvoorbeeld als uw oude identiteitsbewijs kwijt/gestolen is en u geen ander identiteitsbewijs heeft

Goed om te weten:

  • Voor een spoedaanvraag betaalt u extra
  • Bent u uw identiteitskaart kwijt en wilt u met spoed een nieuwe aanvragen? Dan kan dit alleen als uw verloren identiteitskaart in Nijmegen was uitgegeven

Vanaf 1 oktober 2021 kunt u door de Brexit alleen nog met een paspoort naar het Verenigd Koninkrijk (VK) reizen. Een identiteitskaart is dan niet meer geldig. Onder het Verenigd Koninkrijk vallen Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland.

Uitzonderingen tot en met eind 2025

U woonde op of vóór 31 december 2020 in het Verenigd Koninkrijk

Dan kunt u tot en met 31 december 2025 uw identiteitskaart gebruiken. U valt dan onder het Terugtrekkingsakkoord. U heeft hier wel een bewijs van nodig tijdens uw reis. Meer informatie hierover vindt u op gov.uk.

U bent grensarbeider in het Verenigd Koninkrijk

Met een ‘Frontier Worker Permit’ (vergunning voor grensarbeiders) mag u tot en met 31 december 2025 uw identiteitskaart gebruiken. Met de Frontier Worker Permit toont u aan dat u een grenswerker bent. Zorg dat u het document tijdens uw reis altijd bij u heeft. Vraag zelf een Frontier Worker Permit aan (in het Engels) op de website van de Britse overheid.

U valt onder een andere uitzondering

Bijvoorbeeld als 'S2 healthcare visitor'. Een lijst met verdere uitzonderingen (in het Engels) vindt u op de website van de Britse overheid.

Uw nieuwe identiteitskaart heeft een extra inlogfunctie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. Hier vindt u meer informatie daar over.

Woont u in het buitenland? En heeft u de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u een identiteitskaart aanvragen bij grensgemeenten. Nijmegen is een grensgemeente. Ga naar de pagina over de identiteitskaart aanvraag voor Nederlands die in het buitenland wonen om uw identiteitskaart aan te vragen.