Paspoort en identiteitskaart voor Nederlanders die in het buitenland wonen
Woont u als Nederlander in het buitenland? En staat u niet (meer) ingeschreven in een Nederlandse gemeente? De gemeente Nijmegen is een van de grensgemeenten waar u dan een paspoort of identiteitskaart kunt aanvragen. Volg de stappen hieronder en doe een aanvraag.
Let op! Het is helaas niet mogelijk om een spoedaanvraag bij een grensgemeente te doen.
Stappenplan
Vul de checklist in op Nederland wereldwijd
Vul voor elk gezinslid een aparte checklist in op de website Nederland wereldwijd. U krijgt dan een overzicht van de documenten die u nodig heeft. Bij het beoordelen van uw aanvraag kan de gemeente om aanvullende documenten vragen die niet in deze lijst stonden.
Vul de vragenlijst in
Vul per gezinslid apart de online vragenlijst in en voeg de verplichte documenten toe.
U ontvangt een afspraaklink per e-mail
Wij beoordelen uw aanvraag en documenten en mailen u binnen 2 tot 3 weken. Als alle documenten goedgekeurd zijn krijgt u een e-mail met daarin een uitnodiging om een afspraak in te plannen. Tijdens deze afspraak vraagt u uw paspoort of identiteitskaart definitief aan.
Kom naar de afspraak voor de aanvraag
Meenemen:
- Alle originele documenten die u ons toegestuurd heeft
- Uw huidige Nederlandse (en eventueel buitenlandse) reisdocumenten. Dit is bijvoorbeeld uw paspoort of identiteitskaart
- Pasfoto, niet ouder dan 6 maanden, die voldoet aan de Nederlandse pasfoto eisen. Pasfoto’s gemaakt in het buitenland voldoen hier niet altijd aan. Wij raden u aan om de pasfoto in Nederland te laten maken
- Pinpas of contant geld
Als u de afspraak heeft gehad, duurt het nog 3 werkdagen voordat u het document kunt afhalen.
Paspoort of identiteitskaart ophalen
U moet een paspoort of identiteitskaart altijd persoonlijk ophalen bij de gemeente. De gemeente Nijmegen stuurt geen paspoorten of identiteitskaarten op per post. Het afhalen van het paspoort kan alleen op afspraak. Deze afspraak wordt ingepland bij uw afspraak voor de aanvraag van het paspoort of identiteitskaart (in stap 4). Kinderen moeten ook aanwezig zijn bij het ophalen van hun paspoort of identiteitskaart.
Belangrijk om te weten
- Voor elke persoon die een paspoort of identiteitskaart nodig heeft moet een apart vragenformulier ingevuld worden
- Soms vragen wij u nog om extra documenten
- U moet bij de aanvraag en het ophalen persoonlijk aanwezig zijn, dit geldt ook voor kinderen
Kind jonger dan 12 jaar
Is het kind jonger dan 12 jaar? Het ophalen van het paspoort of identiteitskaart moet samen met:
- 1 van de ouders of 1 ander persoon met ouderlijk gezag
- Als er geen persoon met ouderlijk gezag meegaat, mag er ook iemand mee die daarvoor toestemming heeft gekregen. Deze persoon moet 18 jaar of ouder zijn.
- Neem schriftelijke toestemming mét handtekening mee van een persoon met ouderlijk gezag. Op de toestemming moet staan dat deze persoon het document samen met het kind mag ophalen. Wanneer beide ouders ouderlijk gezag hebben moeten beide ouders een handtekening zetten
- Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van een ouder of een persoon met ouderlijk gezag is vereist. De handtekening op het identiteitsbewijs moet hetzelfde zijn als die op de schriftelijke toestemming
Kosten en geldigheid
Titel | Beschrijving | Afdeling | Kosten |
---|---|---|---|
Paspoort 18 jaar en ouder | 10 jaar geldig | Publiekszaken - grensgemeente | € 130,95 |
Paspoort jonger dan 18 jaar | 5 jaar geldig | Publiekszaken - grensgemeente | € 109,80 |
Identiteitskaart 18 jaar en ouder | 10 jaar geldig | Publiekszaken - grensgemeente | € 126,30 |
Identiteitskaart jonger dan 18 jaar | 5 jaar geldig | Publiekszaken - grensgemeente | € 90,15 |
Is uw kind geboren in het buitenland en heeft het kind nog geen Burger Service Nummer (BSN) gekregen? Vraag dan eerst een paspoort aan. Met dit paspoort gaat u vervolgens naar een RNI-loket voor inschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP). Uw kind krijgt bij deze inschrijving ook een BSN toegekend.
Heeft u de Nederlandse nationaliteit maar geen vaste woon- of verblijfplaats dan kunt u zich mogelijk in laten schrijven op een briefadres bij een gemeente. De voorwaarden staan op de website van de gemeente waar u zich wilt laten inschrijven. Als u ingeschreven bent kunt u in die gemeente een paspoort of identiteitskaart aanvragen. Lukt de inschrijving op een briefadres niet dan kunt u een paspoort of identiteitskaart aanvragen door een aanvraag in het stappenplan in te vullen. U moet dan wel bewijzen dat u in Nederland was vanaf de datum van uitschrijving in de basisregistratie personen (BRP). Dit kunt u bewijzen met verklaringen van uitkeringsinstanties, een werkgeversverklaring, salarisstroken, verzekeringspapieren, een woonvergunning en bankafschriften over deze hele periode.