Richtlijnen activiteitenplan cultuur
In het activiteitenplan beschrijft u de plannen van uw organisatie. In het plan gaat u in op de criteria uit de subsidieregeling. Besteed aandacht aan onderstaande onderwerpen.
Vormvereisten
- Lengte: het activiteitenplan mag maximaal 2.500 woorden bevatten exclusief bijlagen
- Genummerde pagina’s
- Format: A4
- Uploaden als PDF-bestand
- Als bijlagen worden alleen toegestaan: begroting, jaarverslag, jaarrekening en balans
Visie en ambitie
- Omschrijf de missie, visie en doel van uw organisatie
- Omschrijf de ambities van uw organisatie
Culturele activiteiten
Welke activiteiten bent u van plan uit te voeren en hoe gaat u die bereiken? Besteed vanuit het eigen profiel aandacht aan onderstaande criteria. De commissie toetst uw plan aan deze criteria. U moet voldoende scoren op alle criteria om in aanmerking te komen voor de subsidie.
Artistieke kwaliteit
Geef een korte omschrijving van de inhoud, vorm en het artistieke plan. Kernbegrippen bij de beoordeling zijn vakmanschap, zeggingskracht en oorspronkelijkheid. Het gaat niet alleen om bewezen kwaliteit, uit eerdere ervaringen, maar ook om (potentiële) kwaliteit in de toekomst.
Vakmanschap gaat over de vaardigheden van de makers die bij de organisatie van het programma betrokken zijn. Zeggingskracht gaat over de impact van de activiteiten op het publiek of de beoogde deelnemers. Dat wil zeggen dat de activiteiten aansprekend zijn voor de doelgroep die de organisatie wil bereiken. De oorspronkelijkheid gaat over het herkenbare (artistieke) karakter van de organisatie, die onlosmakelijk verbonden is met de betreffende organisatie. Hierdoor wordt een bijzondere of zelfs unieke bijdrage aan de culturele sector geleverd. Er wordt ook gekeken of de artistieke signatuur wordt vertaald naar artistieke activiteiten.
Uitvoerbaarheid
Bij dit criterium beoordelen we in hoeverre de aanvrager een realistisch en uitvoerbaar plan presenteert. Heeft het plan een heldere aanpak, inclusief een duidelijke doelstelling met daarbij passende activiteiten, een realistische planning en een passend marketing- en communicatieplan? Ook beoordelen we of de betrokken uitvoerders voldoende beschikken over de benodigde kennis en ervaring om het projectplan te verwezenlijken. We toetsen of de begroting voldoende inzichtelijk, redelijk en realistisch is. Hierbij kijken we onder meer naar de aansluiting van de begroting op de voorgenomen activiteiten zoals beschreven in het projectplan, de vergoeding van betrokkenen die het project mogelijk maken en een gezonde financieringsmix met bijdragen van verschillende financiers. In dit criterium worden ook de principes uit de Governance Code Cultuur en de Fair Practice Code betrokken.
Meerwaarde voor de stad
Hier wordt getoetst of de activiteiten van toegevoegde waarde zijn op het bestaande aanbod in de stad. Er wordt gekeken of ze bijdragen aan de diversiteit van het totale aanbod in de stad. Ook wordt bekeken in hoeverre de organisatie een nieuw en/of meer divers publiek bereikt en in hoeverre een aanvrager zich bewust is van de doelgroep die hij bereikt. Hier komen ook de principes uit de Code Diversiteit & Inclusie aan de orde. Niet al het aanbod hoeft voor iedereen te zijn, maar wel hechten we belang aan bewustzijn en aan de stappen die gemaakt worden ten aanzien van een divers programma en publiek. Ook wordt gekeken naar de maatschappelijke betekenis. Dit kan gaan over de bijdrage van cultuur aan andere domeinen, zoals zorg, welzijn, duurzaamheid of economie, en welke rol de aanvrager daarin neemt. Het kan ook de betekenis zijn van de organisatie voor zijn directe omgeving. Gekeken wordt naar de samenwerking die gezocht wordt binnen het eigen werkveld maar ook daarbuiten. In dit criterium wordt ook bekeken in hoeverre de organisatie een bovenregionale en/of (inter)nationale ambitie en uitstraling nastreeft. Dit blijkt onder andere uit financiering vanuit de BIS, landelijke fondsen en/of provincie.
Toetsing criteria
Bij de beoordeling scoren die aanvragen het hoogst die:
- een kwalitatief goede invulling aan de criteria geven
Culturele codes
U kent en werkt met de drie culturele codes: Code Diversiteit & Inclusie, Fair Practice Code en Governance Code Cultuur. U verklaart dat u de codes onderschrijft en u maakt inzichtelijk hoe de codes in de praktijk worden toegepast.
Neem in uw activiteitenplan op:
- Uw organisatie onderschrijft de drie codes en u legt uit hoe de codes worden toepast in beleid, begroting en/of dagelijks handelen
- U legt uit waar dit nog niet lukt, als dat het geval is
- U geeft een toelichting op wat de ambities zijn op het gebied van de codes.