Garantstelling of logiesverstrekking
Komt iemand uit het buitenland bij u logeren en heeft deze persoon een visum voor Nederland nodig? Dan heeft u een garantstelling of logiesverstrekking nodig met daarop een gelegaliseerde handtekening. U staat dan namelijk financieel garant voor deze persoon.
Wat is het verschil tussen garantstelling en logiesverstrekking
Garantstelling
Met deze verklaring zegt u dat u financieel garant staat voor eventuele kosten en schulden die uw niet-Europese bezoeker tijdens zijn of haar bezoek aan Nederland maakt.
Logiesverstrekking
Hiermee geeft u aan dat u tijdelijk onderdak (logies) verleent aan een niet-Europese gast.
Wat u moet weten
- Vul het formulier van in van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), maar onderteken het nog niet
- Voor elke persoon vult u een apart formulier in. Let op! U ondertekent de garantstelling of logiesverstrekking tijdens de afspraak
- Stuur het ondertekende formulier naar de bezoeker die het visum moet aanvragen. Deze kan dan bij de Nederlandse ambassade of het Nederlands consulaat in eigen land een visum aanvragen
- Informatie over het aanvragen van een visum vindt u op Nederlandenu.nl
- Een bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking is alleen geldig voor een toeristisch verblijf van maximaal 3 maanden
Meenemen
- Ingevuld formulier van de IND, zónder uw handtekening
- Uw identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
- Pinpas of contant geld
- Wilt u een garantstelling regelen en bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Kom dan met uw partner naar de Stadswinkel. U ondertekent dan allebei. Voor logiesverstrekking hoeft uw partner niet mee te komen
Kosten
€ 16,80 per handtekening per persoon.