Adresonderzoek: iemand uitschrijven van uw adres
Staat er iemand op uw adres ingeschreven die er niet meer woont, of krijg u post van oude bewoners? En wilt u deze persoon uitschrijven van uw adres? Dan kunt u een adresonderzoek aanvragen.
Een adresonderzoek duurt minimaal 8 tot 12 weken. Dit hangt van de situatie af.
Aanvragen via DigiD Het inloggen is geannuleerd.
U kunt ook een afspraak maken voor een bezoek aan de balie. Neem een geldig legitimatiebewijs mee naar de afspraak.
Hoe werkt het
Als wij denken dat iemand onjuist ingeschreven staat in de Basisregistratie Personen (BRP) dan starten we een adresonderzoek. Dit zijn de stappen:
We zoeken contact voor het adresonderzoek
Tijdens een adresonderzoek controleren we of de persoon waar het over gaat nog steeds woont op het adres waar deze ingeschreven staat. Daarvoor zoeken we contact. Dit doen we door middel van brieven, bellen, e-mail, social media of een huisbezoek. Komt er iemand langs voor een huisbezoek? Deze persoon heeft altijd een pasje van de gemeente bij zich. Het bezoek vindt plaats van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 en 22.00 uur
We vragen informatie over de inschrijving
Als we de persoon waar het over gaat hebben bereikt, vragen we om informatie op te sturen waaruit blijkt dat de inschrijving klopt. Is er geen inschrijving? Dan vragen we om alsnog een verhuizing door te geven.
Uitslag onderzoek | aanpassing inschrijving BRP
Als tijdens het onderzoek de juiste informatie of een verhuizing wordt doorgegeven, krijgt de persoon waar het over gaat geen boete.
Krijgen we geen of niet genoeg informatie, dan veranderen we de inschrijving in de BRP. Het kan zijn dat de persoon wordt ingeschreven op het nieuwe adres. Of dat we de persoon inschrijven als 'vertrokken onbekend waarheen' (VOW).
Als iemand niet goed staat ingeschreven, kan deze persoon een boete krijgen van € 325,-.
Kosten
Een adresonderzoek is gratis.
Heeft u een brief ontvangen over uw inschrijving in de BRP? Ga dan eerst de volgende punten na:
- Bent u verhuisd? Geef uw verhuizing binnen Nijmegen door of bij de gemeente waar u nu woont
- Bent u verhuisd naar het buitenland? Geef uw emigratie door
- Bent u ‘vertrokken’ geregistreerd? Maak een afspraak voor hervestiging
Informatie geven tijdens het onderzoek
U bent verplicht om aan te geven op welk adres u woont. We kunnen u vragen om mondeling of schriftelijk informatie te geven over uw (nieuwe) woonadres. Bijvoorbeeld een huur- of koopovereenkomst, bankafschrift, betaalbewijzen. We kunnen u ook vragen om naar de balie te komen.
Als u niet reageert veranderen we uw inschrijving
Als u geen of niet genoeg informatie aanlevert, veranderen wij uw inschrijving in de BRP. Het kan zijn dat u wordt ingeschreven op uw vermoedelijke nieuwe adres, maar het kan ook zijn dat u wordt geregistreerd als 'vertrokken'. Dit heeft veel gevolgen:
- U krijgt geen huurtoeslag, zorgtoeslag en kinderbijslag meer
- Uw ziektekostenverzekering wordt stopgezet
- U kunt geen paspoort, ID-kaart of rijbewijs meer aanvragen
- U hebt geen recht meer op een uitkering en andere overheidsvoorzieningen
- Uw DigiD wordt geblokkeerd