Adresonderzoek: iemand uitschrijven van uw adres

Staat er iemand op uw adres ingeschreven die er niet meer woont, of krijg u post van oude bewoners? En wilt u deze persoon uitschrijven van uw adres? Dan kunt u een adresonderzoek aanvragen.

Aanvragen via DigiD Het inloggen is geannuleerd.

U kunt ook een afspraak maken voor een bezoek aan de balie. Neem een geldig legitimatiebewijs mee naar de afspraak.

Hoe werkt het

Als wij denken dat iemand onjuist ingeschreven staat in de Basisregistratie Personen (BRP) dan starten we een adresonderzoek. Dit zijn de stappen:

1

We zoeken contact voor het adresonderzoek

Tijdens een adresonderzoek controleren we of de persoon waar het over gaat nog steeds woont op het adres waar deze ingeschreven staat. Daarvoor zoeken we contact. Dit doen we door middel van brieven, bellen, e-mail, social media of een huisbezoek. Komt er iemand langs voor een huisbezoek? Deze persoon heeft altijd een pasje van de gemeente bij zich. Het bezoek vindt plaats van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 en 22.00 uur

2

We vragen informatie op

Als we de persoon waar het over gaat hebben bereikt, vragen we om alsnog een verhuizing door te geven. Of om informatie op te sturen waaruit blijkt dat de inschrijving klopt

3

Uitslag van het onderzoek

Als tijdens het onderzoek de juiste informatie wordt aangeleverd, of alsnog een verhuizing doorgeeft, krijgt de persoon waar het over gaat geen boete

4

Aanpassing van inschrijving in de BRP

Als er geen of onvoldoende informatie aangeleverd wordt, veranderen we de inschrijving in de BRP. Het kan zijn dat deze persoon wordt ingeschreven op het nieuwe adres, maar het kan ook zijn dat deze wordt geregistreerd als 'vertrokken onbekend waarheen' (VOW).  

5

Mogelijk een boete

Als de persoon niet goed staat ingeschreven, kan deze een boete krijgen van maximaal € 325,-

Een adresonderzoek duurt minimaal 8 tot 12 weken. Dit is afhankelijk van de situatie.

Kosten

Een adresonderzoek is gratis.

Heeft u een brief ontvangen over uw inschrijving in de BRP? Ga dan eerst de volgende punten na:

Informatie geven tijdens het onderzoek

U bent verplicht om aan te geven op welk adres u woont. We kunnen u vragen om mondeling of schriftelijk informatie te geven over uw (nieuwe) woonadres. Bijvoorbeeld een huur- of koopovereenkomst, bankafschrift, betaalbewijzen. We kunnen u ook vragen om naar de balie te komen. 

Als u niet reageert veranderen we uw inschrijving

Als u geen of niet genoeg informatie aanlevert, veranderen wij uw inschrijving in de BRP. Het kan zijn dat u wordt ingeschreven op uw vermoedelijke nieuwe adres, maar het kan ook zijn dat u wordt geregistreerd als 'vertrokken'. Dit heeft veel gevolgen:

  • U krijgt geen huurtoeslag, zorgtoeslag en kinderbijslag meer
  • Uw ziektekostenverzekering wordt stopgezet
  • U kunt geen paspoort, ID-kaart of rijbewijs meer aanvragen
  • U hebt geen recht meer op een uitkering en andere overheidsvoorzieningen
  • Uw DigiD wordt geblokkeerd