Briefadres aanvragen
Een briefadres is een adres waar u niet woont, maar alleen post ontvangt. Het is een oplossing voor een periode waarin u geen woonadres hebt. Bijvoorbeeld als u (tijdelijk) in een zorginstelling woont of door een scheiding niet in uw eigen huis kunt wonen. Uw overheidspost gaat dan naar het briefadres.
U kunt een briefadres maximaal 4 weken van tevoren aanvragen.
Online aanvragen via DigiD Het inloggen is geannuleerd.
Situaties waarin u een briefadres kunt krijgen
Er zijn verschillende situaties waarin u een briefadres nodig kunt hebben. Bijvoorbeeld:
- U bent dakloos of thuisloos (zie Hulp voor daklozen)
- U kunt tijdelijk niet in uw eigen huis wonen, bijvoorbeeld door een echtscheiding of het beëindigen van een lange relatie
- U moet nog een korte tijd wachten op een nieuwe woning
- U woont (tijdelijk) in een zorginstelling (verpleeghuis, verzorgingshuis) of een blijf-van-mijn-lijfhuis
- U woont (tijdelijk) in een instelling voor kinderbescherming
- U zit in een gevangenis
- U moest uit uw huis door schuldeisers (woning ontruimd)
- U hebt een beroep waarvoor u rondreist en daarom heeft u geen vast adres. U bent bijvoorbeeld binnenvaartschipper of circusartiest
- U gaat tijdelijk naar het buitenland en wilt een adres in Nederland houden. Dit kan alleen als u korter dan 8 maanden weggaat en als u niet teruggaat naar uw oude adres
Goed om te weten
- Krijgt u een briefadres omdat u tijdelijk geen woonadres heeft? Dan moet u er alles aan doen om uw situatie te verbeteren en een woonadres te vinden
- Heeft u een woonadres gevonden? Geef dan uw verhuizing (adreswijziging) door. U wordt automatisch van uw briefadres uitgeschreven
- Wij controleren regelmatig of u nog recht heeft op een briefadres
Voorwaarden
- Vul het aanvraagformulier (online of geprint) helemaal in
- Het briefadres moet een fysiek adres zijn. Een postbus (bijvoorbeeld van PostNL) is niet mogelijk
- Het briefadres moet een woonadres zijn. Een briefadres op een kantoorgebouw is niet mogelijk
- U kunt niet op een woonadres én een briefadres ingeschreven staan.
- Er moet iemand op het briefadres wonen en daar ingeschreven staan. Het mag dus geen lege woning zijn
- Er is op dit moment geen adresonderzoek naar het briefadres
Meesturen of meenemen
Als u het online aanvraagformulier gebruikt:
- Compleet ingevulde online aanvraag
- Toestemmingsformulier, ingevuld door de bewoner van het briefadres. De bewoner kan online toestemming geven of via een printformulier:
- Online toestemming geven
- Printversie toestemmingsformulier (pdf, 100KB). Deze stuurt u dan per post naar ons met een kopie van paspoort, rijbewijs of ander identiteitsbewijs van de bewoner van het briefadres
Als u op afspraak komt of de aanvraag per e-mail of post wilt doen:
- Compleet ingevuld aanvraagformulier (pdf, 207 KB)
- Compleet ingevuld toestemmingsformulier (pdf, 100KB)
- Kopie van uw identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
- Kopie van identiteitsbewijs van de bewoner van het briefadres
Als u de documenten wilt mailen
Gebruik dan deze veilig mailen-link: nijmegen.nl/veiligmailen-briefadres. U kunt uw persoonsgegevens dan op een veilige manier aan ons doorgeven. Meer informatie hierover vindt u op onze pagina Veilig mailen met Zivver.
Als bewoner van het briefadres moet u:
- ervoor zorgen dat post van de overheid terechtkomt bij de persoon die een briefadres heeft op uw adres
- ons informatie en documenten geven voor het bijhouden van de Basisregistratie Personen (BRP), als wij u hierom vragen
- op gesprek komen voor uitleg over de aanvraag als wij u hiervoor uitnodigen, dit zal alleen zijn als we bijvoorbeeld twijfels hebben over de aanvraag
Als u korter dan 8 maanden naar het buitenland gaat en u heeft geen vast adres in Nederland waar u (tijdelijk) woont, dan kunt u een briefadres aanvragen.
Gaat u langer dan 8 maanden naar het buitenland? Geef dan u vertrek naar het buitenland aan ons door. U wordt dan uitgeschreven uit Nederland.