DigiD aanvragen als u in het buitenland woont

Woont u in het buitenland, staat u ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezeten (RNI) en heeft u DigiD nodig? Dan kunt u via digid.nl uw DigiD aanvragen. Daarna moet u nog bij ons langskomen voor een code om uw DigiD te activeren. U regelt het in 3 stappen.

Zo werkt het

1

DigiD aanvragen

Vraag een DigiD aan op digid.nl/buitenland. Let op: onthoud uw gebruikersnaam en wachtwoord.

Krijgt u een foutmelding bij de aanvraag op digid.nl?  Misschien staan uw gegevens dan niet goed in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). U moet dan eerst uw gegevens aanpassen in de RNI.

2

Afspraak maken

Na het aanvragen van DigiD krijgt u via e-mail en sms een baliecode. De baliecode moet u bij ons binnen 30 dagen inleveren: maak hiervoor een afspraak bij de RNI-balie (Tweede Walstraat 14 Nijmegen).

Meenemen

  • Baliecode
  • Geldig paspoort of identiteitskaart (met het documentnummer dat u gebruikt heeft voor de DigiD-aanvraag)
  • Uw burgerservicenummer (BSN)
  • De mobiele telefoon die u gebruikt heeft voor de DigiD-aanvraag
  • Wilt u voor iemand anders in uw gezin DigiD aanvragen, bijvoorbeeld uw kinderen? Neem die personen dan ook mee naar de afspraak
3

DigiD activeren

Bij de afspraak krijgt u een activeringscode: log binnen 21 dagen in op digid.nl/activeren en gebruik de code om uw account actief te maken.

Tip: probeer uw DigiD gelijk te activeren na uw afspraak aan de balie. Als het niet lukt, kunt u dan nog om hulp vragen.

Voorwaarden

  • U woont in het buitenland
  • U heeft een geldig paspoort of identiteitskaart
  • U staat ingeschreven in de Registratie Niet-ingezetenen (RNI) en heeft een burgerservicenummer (BSN)
  • U heeft een mobiel waarop u sms'jes kunt ontvangen
  • U heeft een e-mailadres

Kosten

Geen.

Over DigiD

Als u in Nederland online zaken wilt regelen met de overheid, een bank, zorgverzekeraars of de Belastingdienst, heeft u vaak DigiD nodig.  DigiD is een beveiligde manier van inloggen waarmee u online kunt laten zien wie u bent.