DigiD aanvragen als u in het buitenland woont
Woont u in het buitenland, staat u ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezeten (RNI) en heeft u DigiD nodig? Dan kunt u via digid.nl uw DigiD aanvragen. Daarna moet u nog bij ons langskomen voor een code om uw DigiD te activeren. U regelt het in 3 stappen.
Zo werkt het
DigiD aanvragen
Vraag een DigiD aan op digid.nl/buitenland. Let op: onthoud uw gebruikersnaam en wachtwoord.
Krijgt u een foutmelding bij de aanvraag op digid.nl? Misschien staan uw gegevens dan niet goed in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). U moet dan eerst uw gegevens aanpassen in de RNI.
Afspraak maken
Na het aanvragen van DigiD krijgt u via e-mail en sms een baliecode. De baliecode moet u bij ons binnen 30 dagen inleveren: maak hiervoor een afspraak bij de RNI-balie (Tweede Walstraat 14 Nijmegen).
Meenemen
- Baliecode
- Geldig paspoort of identiteitskaart (met het documentnummer dat u gebruikt heeft voor de DigiD-aanvraag)
- Uw burgerservicenummer (BSN)
- De mobiele telefoon die u gebruikt heeft voor de DigiD-aanvraag
- Wilt u voor iemand anders in uw gezin DigiD aanvragen, bijvoorbeeld uw kinderen? Neem die personen dan ook mee naar de afspraak
DigiD activeren
Bij de afspraak krijgt u een activeringscode: log binnen 21 dagen in op digid.nl/activeren en gebruik de code om uw account actief te maken.
Tip: probeer uw DigiD gelijk te activeren na uw afspraak aan de balie. Als het niet lukt, kunt u dan nog om hulp vragen.
Voorwaarden
- U woont in het buitenland
- U heeft een geldig paspoort of identiteitskaart
- U staat ingeschreven in de Registratie Niet-ingezetenen (RNI) en heeft een burgerservicenummer (BSN)
- U heeft een mobiel waarop u sms'jes kunt ontvangen
- U heeft een e-mailadres
Kosten
Geen.
Over DigiD
Als u in Nederland online zaken wilt regelen met de overheid, een bank, zorgverzekeraars of de Belastingdienst, heeft u vaak DigiD nodig. DigiD is een beveiligde manier van inloggen waarmee u online kunt laten zien wie u bent.