Mantelzorgurgentieverklaring
U geeft of krijgt mantelzorg en wilt dichter bij elkaar wonen. U kunt dan een mantelzorgurgentieverklaring aanvragen. Sinds 1 januari 2024 kunt u dit doen bij één van de woningcorporaties in Nijmegen. Een besluit over uw aanvraag wordt genomen door de Regionale Urgentiecommissie.
Hoe vraagt u een mantelzorgurgentieverklaring aan?
Controleer of u in aanmerking komt voor een urgentieverklaring
Het is belangrijk om te controleren of u in aanmerking komt voor een urgentieverklaring. Dit doet u in de checklist van de Urgentiecommissie. Deze commissie beoordeelt of u recht heeft op een urgentieverklaring.
Neem contact op met een wooncorporatie
Nadat u heeft gecontroleerd of u recht heeft op urgentie moet u contact opnemen met een wooncorporatie. Bij hen dient u een verzoek in voor een urgentieverklaring. De wooncorporatie stelt een dossier op aan de hand van documenten die u inlevert. Dit dossier stuurt de wooncorporatie daarna op naar de urgentiecommissie.
De urgentiecommissie beoordeelt uw aanvraag
Dit doet zij op basis van uw urgentiedossier. Dit dossier is samengesteld door de wooncorporatie waarmee u contact heeft opgenomen. U krijgt geen gesprek met de urgentiecommissie.