Mantelzorgurgentieverklaring

U geeft of krijgt mantelzorg en wilt dichter bij elkaar wonen. U kunt dan een mantelzorgurgentieverklaring aanvragen. Sinds 1 januari 2024 kunt u dit doen bij één van de woningcorporaties in Nijmegen. Een besluit over uw aanvraag wordt genomen door de Regionale Urgentiecommissie.

Hoe vraagt u een mantelzorgurgentieverklaring aan?

1

Controleer of u in aanmerking komt voor een urgentieverklaring

Het is belangrijk om te controleren of u in aanmerking komt voor een urgentieverklaring. Dit doet u in de checklist van de Urgentiecommissie. Deze commissie beoordeelt of u recht heeft op een urgentieverklaring.

Checklist

2

Neem contact op met een wooncorporatie

Nadat u heeft gecontroleerd of u recht heeft op urgentie moet u contact opnemen met een wooncorporatie. Bij hen dient u een verzoek in voor een urgentieverklaring. De wooncorporatie stelt een dossier op aan de hand van documenten die u inlevert. Dit dossier stuurt de wooncorporatie daarna op naar de urgentiecommissie.

Contact wooncorporaties

3

De urgentiecommissie beoordeelt uw aanvraag

Dit doet zij op basis van uw urgentiedossier. Dit dossier is samengesteld door de wooncorporatie waarmee u contact heeft opgenomen. U krijgt geen gesprek met de urgentiecommissie.