Datum:
Plan voor helft Nijmeegse 50 km/uur wegen naar 30 km/uur voor minder verkeersgewonden
De functie van ongeveer de helft van alle Nijmeegse 50km/uur wegen wordt aangepast naar ‘stadsstraat’, waarmee de maximumsnelheid wordt aangepast naar 30 km/uur. De aanpassing moet vooral zorgen voor minder ernstig verkeersgewonden. Het plan is onderdeel van de ‘Netwerkvisie mobiliteit: 30km/uur als norm’ die dinsdag 17 september 2024 is vastgesteld door het college. De Nijmeegse gemeenteraad moet hier nog een besluit over nemen.
Aantal ernstig verkeersgewonden in Nijmegen is verdubbeld
Het aantal verkeersgewonden in Nijmegen is de afgelopen 4 jaar verdubbeld: van 62 naar 128. De snelheid van voertuigen heeft een grote invloed op het aantal verkeersongevallen en de ernst daarvan. Het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 km/uur leidt tot minder ongevallen en een betere leefbaarheid in de stad.
De invoering van een lagere snelheid zorgt niet alleen voor minder ernstige verkeersgewonden maar zorgt ook voor:
- Meer ruimte voor fietsers en voetgangers
- Meer ruimte voor het toevoegen van bomen en groen om hittestress en wateroverlast tegen te gaan
- Minder aantal korte autoritten
- Minder verkeerslawaai
Hoe gaat het verder?
De ‘netwerkvisie mobiliteit: 30km/u als norm’ wordt eerst behandeld in de raad. Als de raad de netwerkvisie goedkeurt wordt er een uitvoeringsplan gemaakt. Dit uitvoeringsplan moet goedgekeurd worden door het college. Als het voorstel is goedgekeurd, is voor de aanpassing van de maximumsnelheid een verkeersbesluit nodig. Inwoners krijgen dan de gelegenheid om een zienswijze in te dienen. Dat wil zeggen dat inwoners hun mening mogen geven. Naar verwachting is het verkeersbesluit eind 2025 klaar.
Wijkraden, hulpdiensten en fietsersbond zijn betrokken
De netwerkvisie mobiliteit is onderdeel van de ‘Agenda Versnelling Mobiliteitstransitie’, vastgesteld door de raad op 7 juni 2023. Bij het maken van de visie zijn verschillende Nijmeegse partijen betrokken zoals een bewonerscollectief met vertegenwoordigers uit verschillende wijkraden, de hulpdiensten, de fietsersbond en de provincie als opdrachtgever van het openbaar vervoer.
Aan te passen straten
In de netwerkvisie staan 84 straten op de planning om aangepast te worden naar een maximumsnelheid van 30 km/uur. Nijmegen wil de straten in één keer deze nieuwe snelheid geven. Dit geeft de meeste duidelijkheid aan inwoners en weggebruikers. Ook voorkomt het een lappendeken aan verschillende snelheidslimieten in de stad. Op deze straten plaatsen we 30 km/uur borden en verwijderen we de asmarkering. Dit is een witte doorgetrokken of streep-markering in het midden van de weg. Naar verwachting kan de nieuwe snelheid halverwege 2026 ingevoerd worden.
Om welke straten gaat het?
In dit collegevoorstel is te zien welke straten Nijmegen wil aanpassen. De 75 stadsstraten die naar 30 km/uur gaan zijn donkerblauw gekleurd en krijgen de wegcategorie van GOW30 (gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 30 km/uur). De 9 straten in de kleur groen worden woonstraten. Een woonstraat is een straat waar de woonfunctie centraal staat en die niet bedoeld is voor doorgaand verkeer. Deze straten krijgen klinkers en waar nodig drempels.