Datum:

Gemeenteraad Nijmegen benoemt mevrouw Yvette Nass als gemeentelijke ombudsman

Tijdens de raadsvergadering van 13 november heeft de gemeenteraad mevrouw Yvette Nass benoemd tot gemeentelijke ombudsman per 1 januari 2025 voor een periode van zes jaar. Yvette Nass is op dit moment plaatsvervangend ombudsman en jeugdombudsman bij de gemeenten Den Haag en Leidschendam/Voorburg. Met de komst van een gemeentelijke ombudsman wil de gemeenteraad het toegankelijker en laagdrempeliger maken voor inwoners om gebruik te maken van een tweedelijnsklachtafhandeling.
Voorzitter van de werkgeverscommissie van de gemeenteraad Toon van Gent: “De keuze is op mevrouw Nass gevallen gezien haar rijke ervaring als plaatsvervangend ombudsman en jeugdombudsman in Den Haag, haar prettige communicatiestijl en haar zorgvuldigheid. De commissie ziet bij haar een warme betrokkenheid bij Nijmegen en veel enthousiasme om hier aan de slag te gaan.” 

Yvette Nass: “De gemeentelijke ombudsman is er voor alle Nijmegenaren. Mijn ambitie is daarom om als ombudsman zichtbaar en bereikbaar te zijn voor alle inwoners en ondernemers in de stad die er niet uitkomen met de gemeente. Voor jong en oud. 
Ik wil horen wat er leeft onder de mensen. Daarom ga ik vanaf mijn start in januari actief signalen en verhalen verzamelen in de wijken, bij organisaties en in de stad. Met als doel om problemen zo snel mogelijk en preventief aan te pakken. En de gemeente te helpen bij het effectief en structureel verbeteren van haar dienstverlening en klachtbehandeling. Als ombudsman wil ik hiermee bijdragen aan herstel van vertrouwen als het misgaat tussen inwoners en de gemeente. Ik doe dit niet alleen, maar ga dit doen met een klein op te richten team. Vertrouwelijk en gratis.”

Burgemeester Hubert Bruls: “De gemeente Nijmegen vindt het belangrijk dat we in onze dienstverlening oog hebben voor iedere Nijmegenaar. Als er in het contact iets niet goed gaat, dan past een zorgvuldige afhandeling van de klacht, waarbij we ervan leren voor een volgende keer. De gemeentelijke ombudsman kan daar vanuit haar verantwoordelijkheid een waardevolle rol in vervullen.”

Over de gemeentelijke ombudsman

Inwoners kunnen bij de ombudsman terecht als zij het niet eens zijn met de wijze waarop hun klacht is behandeld door de gemeente. Dit heet een tweedelijnsklachtafhandeling. 
De ombudsman onderzoekt op welke manier de gemeente zich tegenover de klager heeft gedragen en of de klager op een juiste manier is geholpen. De ombudsman is daarbij altijd onafhankelijk. De ombudsman kan vervolgens aanbevelingen doen om de gevolgen van niet behoorlijk handelen te herstellen en adviseren over maatregelen om herhaling te voorkomen.