Westerkwartier
Het Westerkwartier gaat over ontwikkelingen aan ten weste van het station. Het gaat om het gebied tussen Waterkwartier, Wolfskuil en Waalfront.
Wat gaat er veranderen?
- Fietsstraten met aansluiting op de snelfietsroutes
- Verbeterde Vijfknoop voor fietsers
- Nieuwbouw op de plaats van het oude UWV-gebouw en de Hezelpoort parkeergarage (Duet)
- Er komt nog een plan voor de P+R aan de Eerste Oude Heselaan
Fietsstraat Koninginnelaan - Nieuwe Nonnendaalseweg
Om nu en in de toekomst de doorstroming van het verkeer te kunnen garanderen, is kruispunt de Vijfknoop opnieuw ingericht. De Krayenhofflaan is inmiddels al een fietsstraat geworden. In 2025 staat de Koninginnelaan (en een deel van de Nieuwe Nonnendaalseweg en Graafseweg) op de planning om daar ook een fietsstraat te maken. Met dit project wordt een verbindende schakel gemaakt tussen de snelfietsroute Dukenburg-Centrum over de Graafseweg en de westkant van het station, waar bij de nieuwe Westentree ook een grote fietsenstalling komt. Bij de herinrichting van de Koninginnelaan (en een deel van de Nieuwe Nonnendaalseweg/Graafseweg) wordt de rijstrook versmald, komt er meer ruimte voor groen en worden enkel nog langsparkeervakken ingericht. Omdat op dit moment in de Koninginnelaan ook haaksparkeervakken liggen, zal het aantal parkeerplaatsen afnemen. Er komt meer groen en de straat wordt veiliger.
Hoever is het plan?
Het schetsontwerp is in oktober 2024 gepresenteerd aan de wijk. Er is een klankbordgroep opgericht met bewoners die mee gaan denken over de inrichting van de straat. Het definitieve ontwerp zal midden 2025 gereed zijn. Daarna wordt een aannemer gezocht die in 2026 de fietsstraat kan aanleggen.
Vijfknoop
Door alle veranderingen die de komende jaren plaatsvinden, voldeed het kruispunt dat dicht bij de Westentree ligt niet meer. Dit is de Vijfknoop van Koninginnelaan, Tweede Oude Heselaan, Marialaan, Krayenhofflaan en Tunnelweg. Zoals de Vijfknoop was ingericht zal het plein het verkeer niet meer goed kunnen aankunnen.
Nieuwe situatie
De kruising is nu makkelijker en veiliger voor fietsers en voetgangers. Het verkeer kan beter doorrijden. Motorverkeer kan niet meer via de Tunnelweg de Krayenhofflaan inrijden, daarom is naast het Vissers-terrein een nieuwe weg gemaakt. De Krayenhofflaan is nu een fietsstraat geworden. Het hondenveldje verplaatsen we naar de Kauwstraat. Op de oude plek van het hondenveldje maken we een nieuw parkje.
Stand van zaken Vijfknoop
In de nieuwe situatie is er vanuit de tunnel stad uitwaarts 1 rijstrook beschikbaar. In de toekomst wordt de rechter rijstrook een busstrook. Sinds 18 augustus 2024 is de Vijfknoop weer geopend voor autoverkeer.
Aanplant van groen
Het project Vijfknoop is pas helemaal afgerond als het groen is geplant. De aanplant van groen gebeurt in de maanden november tot met februari 2025. Er komen bomen en struiken langs de Tunnelweg, er komt gras in de strookjes langs de weg in de Krayenhofflaan en eind september 2024 wordt de hondenuitlaatplaats aan de Kauwstraat geopend. Het nieuwe parkje aan de Tunnelweg wordt ingericht met bomen, hagen, planten en struiken.
Zie ook de Vijfknooppagina op MijnWijkplan voor meer informatie en de actuele planning.
Er is een animatievideo van de Vijfknoop die aanpassingen weergeeft.
Gemeente Nijmegen
Het stationsgebied van Nijmegen gaat de komende jaren flink veranderen. Het gebied wordt een plek waar reizen, wonen, werken, winkelen en recreëren samen komen. Een belangrijk deel hiervan vindt plaats in het Westerkwartier. Dat is het gebied tussen de Hezelpoort en de Koninginnelaan. We gaan het kruispunt van de Vijfknoop aanpassen. Dit is de kruising van de Tunnelweg, Marialaan, Tweede Oude Heselaan, Koninginnelaan en de Krayenhofflaan.
Waarom is aanpassing van de Vijfknoop nodig?
Aanpassing is nodig omdat door al deze nieuwe ontwikkelingen er meer extra verkeer in en rondom het stationsgebied en in het Westerkwartier gaat rijden. Ook is deze aanpassing nodig om de nieuwe stationshal, de Westentree, goed bereikbaar te maken voor met name fietsers en voetgangers en overige reizigers. Op de plek van het huidige UWV-gebouw op de hoek van de Koninginnelaan en de Tunnelweg, komt nieuwbouw. Vlak daarnaast wordt de nieuwe Westentree gebouwd met daaronder een grote fietsenstalling. De Krayenhofflaan wordt omgebouwd tot fietsstraat. De werkzaamheden starten vanaf 2024.
Wat verandert er aan de Vijfknoop?
Voor het autoverkeer verandert de vijfknoop in een vierknoop zodat deze veiliger en overzichtelijker wordt. De Krayenhofflaan wordt afgesloten voor auto’s en ander motorverkeer.
Door deze verandering kunnen we de stoplichten rondom de kruising beter op elkaar afstemmen. Voetgangers, fietsers en auto’s staan straks minder lang voor het stoplicht te wachten. We maken een nieuwe weg naast het gebouw van Vissers-meubelen zodat de woning in het gebied rondom de Krayenhofflaan goed bereikbaar te blijven.
Hoe gaat het verkeer straks?
Er verandert een hoop. We lichten nu de belangrijkste routes voor voetganger, de fietser en de bus toe.
De voetganger
We verbeteren de oversteekplaats over de kruising. Dit doen we ook voor de oversteekplaatsen op de andere wegen rondom de Vijfknoop. U ziet de dame met de rollator vanaf de Krayenhofflaan over de kruising naar de Tunnelweg lopen richting de nieuwe stationshal met lift. We maken ook een nieuwe oversteekplaats vanaf de nieuwe weg bij Vissers-meubelen.
Met deze oversteekmogelijkheden lopen voetgangers veilig van en naar de nieuwe Westentree van het station.
De fietsers
Fietsers steken de kruising in de toekomst makkelijker over dan nu het geval is. Ze kunnen vanaf alle richtingen veilig naar de nieuwe fietsenstalling onder de Westentree rijden. Ook komen fietsers minder stoplichten tegen. De Krayenhofflaan wordt een fietsstraat en op een later moment de Koninginnelaan ook. Vanaf de noordelijke en zuidelijke fietsroutes kun je fietsen dan makkelijker de fietsenstalling bereiken. Ook vanuit de andere richtingen zoals de Marialaan en de Tweede Oude Heselaan fiets je straks beter en veiliger naar de nieuwe fietsenstalling.
De bus
Busreizigers die overstappen naar de trein, stappen in en uit via twee nieuwe bushaltes aan de beide kanten van de Tunnelweg. Aanpassingen aan de weg zorgen dat deze haltes goed en veilig bereikbaar zijn.
Heeft u vragen mail naar stationsgebied@nijmegen.nl
Nieuwbouw
De Nijmeegse stationsomgeving wordt een gebied voor wonen, werken, reizen en verblijven. In onze nieuwe Nijmeegse Omgevingsvisie (pdf, 38 MB) en in de Woondeal die we met het Rijk hebben gesloten, is het Stationsdistrict aangewezen als belangrijk gebied voor nieuwe woningen. In het Westerkwartier komt bij de Hezelpoort woningbouw en een openbare parkeergarage. Het oude UWV-gebouw maakt plaats voor woningbouw, een hotel, een restaurant en werkruimtes. Voor de langere termijn willen we de P+R aan de Eerste Oude Heselaan en de directe omgeving aanpakken.
Voormalig UWV-gebouw

Waarom dit project?
De nieuwbouw op de UWV-locatie is belangrijk voor Nijmegen, omdat er hiermee veel betaalbare woningen bijkomen. Het gebouw en de omgeving krijgen een groene en stedelijke uitstraling. De buitenruimte zal aansluiten op de nieuwe Westentree en het nieuwe stationsplein.
Wat komt er?
De plek van het oude UWV-gebouw ligt dicht bij de Westentree en is door de ligging bij het station geschikt voor zowel wonen als werken. Er komen ongeveer 450 huurwoningen. Het wordt een mix van studentenwoningen, middeldure huur, sociale huur en vrije verhuur. Van de vrije verhuur woningen moet 65% betaalbare segment vallen. Door de uitstekende bereikbaarheid per OV en de ligging bij de binnenstad, is de plek geschikt voor een hotel. Naast het hotel zorgen horeca, een paar kleine winkeltjes en atelierwoningen aan de straatkant aan de Tunnelweg voor een levendige plek.
De toren wordt circa 70 meter hoog. Dit past bij de hoogte van de nieuwe Metterswane toren aan de oostzijde van het station. Bij de ontwikkeling is er veel aandacht voor de aansluiting op de openbare ruimte en de omgeving. Er komt een groene binnentuin en deels groen op de daken en gevels. De openbare ruimte rondom het gebouwen richting de aangrenzende nieuwe Westentree is in de eerste plaats gericht op de voetganger.
Parkeren
Bewoners van de nieuwbouw krijgen geen vergunning voor parkeren op straat. Bewoners parkeren in een parkeergarage onder het gebouw. Ook het stallen van fietsen voor bewoners wordt in de nieuwbouw opgelost. Bezoekers kunnen hun
fietsstallen in de openbare fietsenstalling bij de nieuwe Westentree.
Hoe ver is het plan?
Het bestemmingsplan is onherroepelijk vastgesteld en de omgevingsvergunning is verleend. De sanering en sloop van het voormalig UWV-gebouw zijn inmiddels uitgevoerd. Ook is onderzoek gedaan naar archeologie. Er loopt nu een selectie vanuit projectontwikkelaar NEOO voor het vinden van een aannemer die het nieuwe gebouw gaat bouwen. Binnenkort wordt bekend gemaakt wie de aannemer wordt.
Wat merk je wanneer?
Het terrein blijft in de hekken staan. Zodra een aannemer gevonden is, wordt het ingericht als werkgebied/bouwplaats. Planning is dat in de eerste helft van 2025 gestart kan worden met bouw. Meer informatie en afbeeldingen zijn te vinden op de project website van NEOO.
Hezelpoort woontoren 'Duet'

Waarom dit project 'Duet'?
De bouw van een woontoren op deze plek is al 30 jaar een wens. Om zeer uiteenlopende redenen was dat er nog niet van gekomen, maar de huidige behoefte aan woningen maakt dat er besloten is om dit doel te gaan bereiken. De toekomstige openbare parkeergarage is bedoeld om parkeerplaatsen die uit het centrum verdwijnen op te vangen aan de rand van het centrum en voor bezoekers van de tegenovergelegen Handelskade.
Wat komt er?
Op de plek van parkeerterrein Oude Stad bij de Hezelpoort komt een nieuwe woontoren. Ontwikkelaar VanWonen gaat deze woontoren realiseren in samenwerking met woningbouwcorporaties Portaal en SSH&. In totaal komen er 430 appartementen, waarvan 211 in het betaalbare segment. Daarbij komt een parkeergarage met circa 600 parkeerplaatsen en ook fietsplaatsen. Het complex krijgt de naam ‘Duet’ verwijzend naar de 2 in elkaar geschakelde torens.
Er wordt een nieuwe verticale stadswijk gemaakt met een verschillende buurten boven elkaar. Door de kleine voetprint van het gebouw kan veel openbare en groene ruimte worden teruggeven aan de stad in de vorm van een nieuw plein voor het gebouw, een park op het dak en een brede Groene Corridor. Bij het ontwerpen van het 120 meter hoge gebouw wordt gestreefd naar circulair bouwen door bijvoorbeeld materiaalkeuze.
Hoe ver is het plan?
Duet wordt verder door gebiedsontwikkelaar VanWonen in samenwerking met de betrokken architecten Powerhouse Company, de Architekten Cie. en LOLA Landscape Architects uitgewerkt tot een definitief ontwerp op basis waarvan een omgevingsvergunning wordt aangevraagd. De uitwerking van het ontwerp is nog gaande, door de stijgende bouwkosten moet op sommige punten het ontwerp wat logischer gemaakt worden om de bouw betaalbaar te houden. Naar verwachting zullen de eerste woningen in 2026 in verkoop gaan en kan de bouw in 2026 starten. De gehele planontwikkeling duurt ongeveer 4 jaar.
Wat merkt u en wanneer?
In augustus en september 2024 zijn er werkzaamheden ter voorbereiding op het schoonmaken van de grond, archeologie en niet ontplofte oorlogsresten. Het parkeren tijdens deze werkzaamheden blijft mogelijk. Tijdens de bouw wordt per groep parkeerders naar oplossingen gezocht.
Er heeft onderzoek plaatsgevonden ter voorbereiding van de bouw. De grond is gesaneerd (schoongemaakt), archeologie en niet ontplofte oorlogsresten zijn onderzocht. ProRail moet het Project Hoogfrequent Spoor (PHS) uitvoeren en daarvoor moet soms groot materiaal aangevoerd worden. Veel materiaal kan per spoor komen maar soms ook niet, dan moet er een mogelijkheid zijn het spoor te bereiken via de weg. Deze weg loopt nu vanaf de Voorstadslaan naar het onderstation van ProRail en verder naar het spoor en de Westentree. De entree van de parkeerplaats is verlegd en de Voorstadslaan is hierop aangepast. Ook is de ingang van de Dokstraat aangepast zodat in en uitrijden daar makkelijker wordt. In 2025 zullen de kabels en leidingen alvast op de goede plek gelegd gaan worden. Als de bouw van de parkeergarage start zal de parkeerplaats Oude Stad komen te vervallen en zal de bouwweg nog een keer verlegd moeten worden. De bouw zal een tijd duren. De gemeente doet onderzoek naar alternatieven voor de huidige parkeervergunninghouders van Oude Stad tijdens de bouw.
Wanneer kunt u er iets van vinden?
Er volgen nog diverse informatiebijeenkomsten voor bewoners en belanghebbenden uit de omgeving over de de voort gang van het ontwerp. Meer informatie is te vinden op woneninduet.nl.
P+R / Vissers
Wat komt er?
Dat weten we nog niet precies, maar voor de ontwikkeling van deze plek gaan we uit de van omgevingsvisie ‘Nijmegen stad in beweging’. Daarin wordt aangegeven dat de stad rond het station wordt verdicht met wonen, werken, onderwijs en dienstverlening. De hoogte en dichtheid van de bebouwing wordt onderzocht. Door de combinatie met het vervoersknooppunt wordt voor het verkeer de nadruk gelegd op fiets- en OV-gebruik. Daarnaast wil de gemeente bij deze ontwikkeling ruimte maken voor de Groene Corridor.
Hoever is het plan?
De ontwikkeling zit in de verkenningsfase. De gemeente is gestart met het maken van een ambitiedocument. Daarin staat wat we met een gebied voor ogen hebben. Ook geeft dit aan welke keuzes worden gemaakt bij het oplossen van dilemma’s. Na vaststelling van het ambitiedocument wordt er een stedenbouwkundig plan gemaakt waarin een ontwerp voor bebouwing en inpassing P+R en groen wordt gemaakt. Dat plan zal de basis vormen voor het bestemmingsplan dat de bouw mogelijk maakt.
Wat merkt u op straat en wanneer?
Voorlopig nog niets, omdat nog niet bekend is wanneer de uitvoering start. Naar verwachting is dit op zijn vroegst vanaf 2027. Vissers Meubelen verdwijnt voorlopig dus niet en blijft open voor klanten. Datzelfde geldt voor de P+R- locatie.
Wanneer kunt u er iets van vinden?
De gemeente werkt samen met de NS (eigenaar van de P+R locatie) aan de plannen en ook de eigenaren van Vissers Meubelen, en ProRail zijn hierbij betrokken. Daarnaast betrekken Gemeente en NS de omgeving bij het opstellen van het ambitiedocument en de daarop volgende plannen. Op 18 april 2023 heeft een bewonersavond plaatsgevonden waarbij bewoners en andere belanghebbenden uit de omgeving zowel hun wensen als oplossingen voor dilemma’s bij de ontwikkeling van de plek inbrachten. We koppelen het concept-ambitiedocument terug aan de deelnemers en de wijk. Daarin geven we aan welke inbreng we wel en niet verwerkt hebben en waarom.
Groene Corridor
Wat komt er?
De groene corridor langs het spoor is een wandelzone, die op steeds meer plaatsen vorm krijgt. In de stad liggen van oudsher groen begroeide hellingen en andere groene vlakken langs het spoor. De gemeente en bewoners van wijken langs het spoor werken samen om deze groenzones te verbinden, zodat een doorlopende wandelroute ontstaat van de Waal tot aan de bossen van Heumensoord. Een gedeelte van de groene corridor ligt in Stationsdistrict: het deel van de Waalhaven tot aan de Graafsebrug.
Waarom dit project?
De groene corridor is een bewonersinitiatief. De gemeente Nijmegen heeft dit omarmd en in de Omgevingsvisie 2020-2040 de ambitie uitgesproken om tot een groene corridor langs het spoor te komen. Voor planten en dieren bieden spoorlijnen bijzondere kansen. In stedelijk gebied vormt het groen langs het spoor een verbindingslijn met het buitengebied. Tegelijk vormt het ook een schuilhoek in de drukke stad. Beter verbonden groenzones langs het spoor bieden ook kansen voor mensen. U kunt er een wandeling maken dicht bij huis, of te voet op pad gaan naar de natuur buiten de stad.
Hoe ver is het plan?
Hoe dit wandelgebied er precies uit gaat zien, is nog onbekend; het kan op meer manieren. We staan pas aan het begin van deze ontwikkeling.
Wat merkt u wanneer?
De Groene Corridor bevindt zich in de initiatieffase. Het idee moet worden verder worden uitgewerkt. Dit proces start in het najaar van 2022. In 2023 moet helder worden wat de mogelijkheden zijn en of het project haalbaar is. We houden bij de andere projecten tussen de Waalhaven en de Westentree al wel rekening met het maken van de Groene Corridor.
Geef uw mening
Vrienden van de Groene Corridor is een samenwerking van bewoners en organisaties die in de groenzone langs het spoor in Nijmegen actief zijn. Voor meer informatie over deze samenwerking, zie de website groenecorridornijmegen.nl of stuur een e-mail naar vriendengroenecorridor@gmail.com.
Planning
- Gebouw UWV-locatie: klaar 2027 (schatting) werkzaamheden vanaf halverwege 2024
- 'Duet' woontoren Hezelpoort: midden 2024 zullen de eerste woningen in verkoop gaan. Vanaf eind 2024 kan de bouw starten. De gehele planontwikkeling zal 4 jaar duren
- Verkeersoplossing (kruispunten/fietsstraten/rijbanen): klaar halverwege 2025 (schatting), werkzaamheden vanaf eind 2023
Zie de planning westzijde voor de planning van de westelijke stationsonderdelen.